همه مردم جهان مخاطب قرآن

0
246

تفسیر قرآن اولین چیزی بود که به دل من نشست

سید جواد بهشتی هستم. ابتدا در شهر کاشان زندگی می‌کردم و در همین شهر، اولین چیزی که در رابطه با قرآن به دل من نشست، جلسات تفسیر عالمی به نام آیت‌الله نجفی کاشانی بود که در دو دوره قرآن را به صورت کامل تفسیر کردند. من از ابتدای سوره کهف تا پایان قرآن، در این جلسات شرکت می‌کردم و تقریبا با نیمی از قرآن آشنا شدم. این آشنایی بعدها با رفتن پای درسهایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی در همان شهر کاشان ادامه یاقت.

پنج سالی که از کلاس‌های قرآن آقای قرائتی گذشت، به قم آمدم در حوزه علمیه حقانی قم، پای دروس تفسیر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی نشستم. بعدها در تهران با گذران دوره معلم‌یاری قرآن و در دهه 80 به عنوان مدیرکل  قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش مشغول شدم.

همه مردم جهان مخاطب قرآن هستند

قرآن سند مشترک همه فرق مسلمین است اما در عین حال برنامه‌ای است که مخاطب آن همه مردم جهان هستند.  بعد از انقلاب شاید به اولین چیزی که بیشتر از همه نیاز داریم، رسیدن به نقشه‌ای برای نشرو تبیین و اجرای معارف قرآنی در سطح جهان بوده است، نیازی که به برگزاری چندین مسابقه قرائت و حفظ تقلیل یافته است. اما نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکا و اروپا نشان داد که قرآن را باید بخوانیم تا با مفاهیم آن بتوانیم نجات خودمان را رفم بزنیم. بسترسازی که باید توسط نهادهایی همچون تهادهای تبلیغی، فرهنگی، وزرات ارشاد، وزارت آموزش پرورش، حوزه‌های علمیه دنبال شود.

انقلاب ما آن طور که امام خمینی(ره) بنیان نهاد، انقلابی است که باید به ظهور مهدی(عج) متصل شود لذا به گام‌هایی برای نشر آن  نیاز داریم. گام اول تلاوت و ترتیل است اما گام بعدی نشر معارف قرآن، هم در رشته‌های مختلف، هم برای اقشار مختلف که لازمه آن آین است که محصولاتی تهیه کنیم. گام‌هایی برداشته شده اما راه‌های نرفته بسیار است.

ارتباط دانش‌آموزان تا فضای کار ادامه دارد یا ندارد؟!

برای دانش آموزان، هدف در دوره ابتدایی روخوانی و روانخوانی، دوره راهنمایی قدیم آموزش مفاهیم و دوره متوسطه تدبر در قرآن است. این اهدافی است که تعریف شده اما اینکه به چه میزان این مفاهیم توانسته است برای محصل جا بیافتد تا اثر آن را در زمان ورود به دانشگاه یا فضای کار ببینیم، به نظرم خیلی حداقلی بوده است. کمبودهای زیادی هست که باید آن را جبران کنیم.

فرزندان ما هر چه دارند از معلمان خود دارند

برای معلمان در تمامی رشته‌ها، که معمولا حدود 30 سال خدمت دارند، تا الان این گونه بوده است که یک جریان قرآنی به صورت داوطلبانه داشته‌ایم و هر معلم می‌بایست در 20 سال اول خدمت، یک دور قرآن را با تفسیر آن آشنا شود تا ارزش افزوده آن به دانش‌آموزان ریزش کند. علاوه بر این، معلمان به صورت تخصصی باید با آیات مرتبط با رشته خود هم آشنا باشند. مثلا علوم، خانواده، ریاضی و …. آشنایی داشته باشند.

در دهه 60 و 70، یک جزء از قرآن مشخص می‌شد و معلمان تمامی رشته‌ها وارد آن گردونه می‌شدند و تعدادی هم ثبت‌نام می‌کردند و آزمون قرآنی داشتند که البته این میزان آشنایی حداقلی است. چرا که معلم که دانش‌آموز هر چه دارد از او دارد، که این نسبت در معلمان دینی بیشتر است. به نظر بنده خیلی معلمان بیش از اینی که هستند می‌توانند قرآنی باشند و جریان قرآنی ویژه‌ای می‌بایست برای معلمان راه‌اندازی شود.

با خانواده از سطح قرآن به عمق قرآن برویم

دسته سوم خانواده‌ها هستند. الان که فضای کرونایی پیش آمده و ارتباط با فضای مجازی داریم، ارتباط با خانواده بیشتر و قوی‌تر شده است. همین جا می‌توانیم برنامه ریزی کنیم در سامانه شاد که الان طراحی شده، می‌توانیم با صبغه قرآنی مباحث آموزشی قرآن هم در خانواده و برای محصلین همزمان می‌توانیم بهره ببریم تا این دانش‌ها و علوم را فرا بگیرند. چون والدین هر چه بیاموزند سریع به بچه‌های خودشان منتقل می‌کنند. برای آموزش و پرورش این سه فضای مختلف هست و می‌تواند تولید علم شود، علاوه بر کارهای که قبلا انجام شده است، از سطح به عمق برویم، یعنی باید از روخوانی و روانخوانی قرآن عبور کنیم و به سمت مباحث تخصصی قرآن برویم.

تلاش کنید سبک زندگی قرآنی داشته باشید

ما باید زندگی قرآنی داشته باشیم یعنی همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند سبک زندگی قرآن داشته باشید. علمای ما اذعان دارند که قرآن هویتی زنده دارد و فرشته‌ای است که در روز قیامت به صورت زنده ظاهر می‌شود و از تک تک ما سوال میکند برای من چه کردید؟  من یک وقتی فکر کردم همین سوال را از قرآن بپرسم، ماه رمضانی قرآن را مقابل خود گذاشتم و پرسیدم از فرشته زیبای خدا از ما چه می‌خواهی؟ یعنی انتظارات زیبای قرآن از ما چیست؟

اول، قرائت  یعنی مرا بخوانید چرا که کلمه قرآن یعنی خواندنی

دوم، ترتیب یعنی متن قرآن را با همان ترتیبی که برای شما نازل شده است بخوانید.

سوم، دقت یعنی قرآن را با آرامش و شمرده بخوانید نه شتاب‌زده و عجولانه

چهارم، تدبر، یعنی این الفاظ قرآن را بخوانید اما تلاشتان این باشد به مفاهیم قرآن برسید.

پنجم، استماع، یعنی به قرآن گوش کنید و ببینید خدا با شما چه گفته است.

ششم، تعلیم، به کسانی که در جامعه خودتان یا در جهان با این کتاب ناآشنا هستند قرآن را آموزش دهید.

هفتم، تاثیر، یعنی از رهنمودهای این کتاب تاثیر بپذیرید، نه اینکه نسخه‌ای باشد که ببوسید و روی طاقچه بگذارید.

هشتم عمل، یعنی به مفاهیم قرآن در زندگی‌تان عمل کنید.

نهم، تبلیغ کنید یعنی آنچه از سوی خدا نازل شده است را با بهترین شیوه، ادبیات، رنگ و خط در دنیا تبلیغ کنید.

دهم، تقویت ایمان: ایمان به خدا، ایمان به پیامبر اسلام، ایمان به قرآن چرا که دشمن برای تضعیف اینها برنامه دارد.

وقتی این قدم ها رو برداریم آن وقت به تحقق قرآن در زندگی نزدیک خواهیم شد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید